טבעונות לא מושלמת

כתבה לכבוד יום הטבעונות העולמי מאת פריאנקה פטרה, סטודנטית לתואר שני בתוכנית מרכז מן לבטיחות וביטחון המזון בפקולטה למדעי החיים, אוניברסיטת תל אביב.

31 אוקטובר 2021
טבעונות לא מושלמת

היום, 1 בנובמבר, מצוין ברחבי העולם יום הטבעונות העולמי. היום הזה נותן לנו הזדמנות להעריך את כל אותם טבעונים מושלמים, שאוכלים וצורכים מזון על בסיס צמחי בלבד, אבל זו גם הזדמנות להביע הערכה לכל מי שמנסות ומנסים. כמה טבעוניות וטבעונים מושלמים בעולם זה טוב, אבל הרבה צמחוניות וצמחונים לא מושלמים, פריגנים (הדוגלים באורח חיים ותזונה המבוססים על אסיפה ואכילה מבחירה של מזון שנזרק כדי לצמצם עודפי מזון) או פסקטריאנים (שאוכלים דגים וצמחים) זה טוב בהרבה.

 

הדרך לאורח חיים טבעוני יכולה להתחיל מסיבות שונות - תרבותיות, אתיות או מתוך מודעות ודאגה למשבר שינויי האקלים העולמי. המסע האישי של כל אחת/ד מאיתנו לאימוץ אורח חיים טבעוני מתחיל בהחלטה לתרום למטרה שאנחנו מאמינים בה. עבור רוב האנשים שהתחילו את המסע הזה מנקודת מבט אתית, הזוועות של חקלאות תעשייתית מילאו את התפקיד החשוב ביותר בהרחקת א.נשים מצריכת בשר ומוצרי חלב. עבור אחרים, החששות הם סביבתיים יותר, ואכן - עלינו להכיר בכך שתזונה צמחית היא בריאה יותר.

 

במצב הנוכחי של עלייה בצריכה ופרקטיקות סביבתיות נצלניות המרוקנות את המשאבים הטבעיים, ניתן לקחת צעד אחורה ולתהות בחרדה כיצד ייראה עתידו של כדור הארץ. מחשבה זו מעוררת ומעודדת שינוי של הדבר היחיד שבשליטתנו, בניגוד לנושאים אחרים שאינם. מה שבשליטתנו הם הרגלי התזונה שלנו. מערכות החקלאות המודרניות מהוות כרבע מכלל פליטות גזי החממה בעולם. בעלי חיים מתוכן תורמים עוד יותר להשפעה הסביבתית הגבוהה ביותר בהשוואה לתזונה שהם מספקים. גידול בעלי חיים לתעשיית המזון מייצר יותר משלושה רבעים מפליטת הפחמן הדו חמצני מהמגזר החקלאי.

 

מחקרים מראים כי לסוג התזונה שאנו צורכים יש השפעה משמעותית על הסביבה. מי שלוקח/ת רגע ומדמיין/ת את ההפחתה הפוטנציאלית בטביעת הרגל הסביבתית שניתן להשיג על ידי שינוי של כמה מהרגלי האכילה שלנו בלבד, מקבלים מוטיבציה לקצץ בצריכה, אם לא לבטל את צריכת הבשר ומוצרי החלב מהתזונה שלהם לגמרי; ובכך לתרום עוד קצת לאוכלוסייה ההולכת וגדלה של "טבעונות לא מושלמת".

 

הסיבה שאני מדגישה את אי-השלמות היא שכבני אדם כולנו אשמים בשחזור הנרטיב ה"פרפקציוניסטי", הן במקרה של טבעונות והן במקרה של פעילות 'מושלמת' בגזרת שינויי האקלים של אדם שמצליח לייצר אפס פסולת ומשתמש אך ורק בחומרים בני קיימא; כי קל יותר לבקר אדם שעושה כמה שיותר מאשר אדם חסר ידע ו/או אדיש שלא עושה כלום. עלינו גם לכבד את העובדה שטבעונות, למרות היותה בחירה אידיאלית, היא פשוט בלתי נגישה לרבים. לאנשים החיים בתנאי שטח מרוחקים וקשים - לרוב אין חלופות בריאות אלא בשר. במקרים אחרים, חלופות צמחיות פשוט אינן זמינות או יקרות לצרכן הממוצע, ובכך מגבילות את אפשרויות הבחירה שלו.

 

כמו כן, כדאי תמיד לזכור שאוכל הוא דבר מאוד אישי ושמדובר בצורך בסיסי. אנשים שמנסים באופן פעיל לבצע שינויים בתזונה הקונבנציונלית שלהם נמצאים במאבק פנימי חזק יותר ממה שאנחנו מסוגלים להזדהות עמו. לכן, בעוד שטבעוני מושלם עשוי להיות עדיין המטרה הסופית, כל אחת ואחד שמחליט לעשות שינוי - תורם. עם זאת, המפתח לשינוי התנהגותי משמעותי שישפיע בפועל על העולם האמיתי, מחייב שינוי בקנה מידה גדול.

שינוי איכותי זה טוב, אבל שינוי בכמות מסיבית זה תמיד טוב יותר.

 

תרגום: מתן שגב

מחדשים קשר

לצורך איתור וזיהוי במערכת
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>