לכבוד יום המוזיאונים הבינלאומי: על אקולוגיה וקיימות בגלריה האוניברסיטאית

לכבוד יום המוזיאונים הבינלאומי, מספר צוות הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר על תערוכת Plan(e)t שנפתחה בינואר האחרון, ומשלבת פרויקטים אמנותיים ומחקר פורץ דרך של חוקרים מרחבי האוניברסיטה.

12 מאי 2020
תערוכת Plan(e)t

בשנים האחרונות אנו עדים לעיסוק הולך וגובר בנושאים אקולוגיים בשדה האמנות, עיסוק שלעיתים מתאפיין בניסיון לזעזע את הצופה או לחנכו. אנו בגלריה האוניברסיטאית בחרנו בגישה שונה - לייצר חיבור אל הטבע באמצעות ערעור על נורמות המחשבה אודות הסביבה הצמחית שלנו. הידע המדעי החדשני שמפתחים חוקרים מרחבי הקמפוס מאפשר לנו לחשוף קהלים הולכים וגדלים לתפיסות מתקדמות אודות צמחים, יכולותיהם ושימושו של האדם בהם - בעבר, בהווה ובעתיד.

 

זהו פרויקט שנולד לפני משבר הקורונה, אך הוא מקבל יתר משמעות וחשיבות לאחריו. במציאות של משבר אקלימי הדיכוטומיה בין טבע ותרבות אינה מתאימה עוד לתיאור יחסי האדם עם העולם. תחת זאת, אנו מקדמים עמדה שרואה בבני האדם שותפים ולא שליטים, ורואה בצמחים יצורים בעלי תפיסה והתנהגות מורכבות שלא ניתן להכפיף אותן לעקרונות אנושיים. התערוכה מציעה מחשבה מחודשת על מקומו של האדם ביחס לטבע, לא מתוך תפיסה אנתרופוצנטרית, שמציבה את האדם במרכז, אך גם לא מתוך תפיסה אקו-צנטרית, שמבטלת לחלוטין את ההיררכיה בין האדם ובין שאר המינים על פני כדור הארץ.

 

התערוכה "Plan(e)t" מציעה התבוננות מחודשת בצמחים באמצעות שורה של פרויקטים המשלבים מחקר ועשייה אמנותית. רב הפרויקטים הכלולים בתערוכה הם מותאמי-אתר, הם נבנו במיוחד בשבילה וחלקם אף צומחים ומתפתחים ביחד איתה. כותרת המשנה של התערוכה, "צמחים חושבים, חושבים צמחים" פורשׂת את ההיגיון שעומד בבסיסה: צמחים הם יצורים "חושבים", ולכן עלינו לשכלל גם את האופן שבו אנו חושבים עליהם. "Plan(e)t" שמה לה למטרה להציע נקודת מבט מקורית על המפגש בין החי והצומח, החולקים אותה טריטוריה: כדור הארץ. היא מתבססת על ההכרה כי מחשבה מקיימת חייבת לכלול הערכה מחודשת של המערכת ההיררכית שמציבה את הצומח כנחות בהשוואה ליצורים החיים בכלל ולאדם בפרט.​

 

התערוכה כוללת שיתוף פעולה ייחודי בין האמנית הישראלית המובילה ליאת סגל והמדענית ד"ר יסמין מרוז מבית הספר למדעי הצמח. סגל, אמנית עכשווית הידועה בשימושה המתוחכם בטכנולוגיה, יצרה עבור התערוכה שדה צמחים טכנולוגי המתחקה אחר תכונותיהם והתנהגויותיהם של צמחים, בהתבסס על מחקרה של ד"ר מרוז, במסגרת פרויקט GrowBot של האיחוד האירופי. הצמחים, נטועים בקרקע, הם חלק מרשת רחבה של מינים ומשאבים והם יודעים לאזן בין צורך ההישרדות שלהם ובין שמירה על סביבתם המיידית. העבודה מאפשרת לנו לראות בצמחים יצורים תבוניים ומציעה לנו לחשוב כיצד, אם נתייחס לסביבתנו בצורה דומה יותר לאופן שבו צמחים מתייחסים אליה, נוכל להתקדם לעבר חיים ברי-קיימא.

 

שיתוף פעולה נוסף הוא עם החוג לארכיאולוגיה, במסגרתו נבנה בגן הפסלים של הגלריה שחזור אמנותי של הגן של הורדוס בקיסריה, בהתבסס על מחקר ארכיאובוטני חדשני (ד"ר דפנה לנגוט 2015) ובתכנונה של האמנית ואדריכלית הנוף רלי דה-פריס. פרויקט זה, שמתפתח במקביל לחודשי התערוכה, מאפשר להבין מערכת בוטנית טקסית, לדון במחירים האקולוגיים שלה (מדובר בצמחיה שחלקה אינו מותאם לאקלים המקומי) ובשאלות של הישרדותה לעתיד לבוא.

 

לצד פרויקט שחזור זה מוצג בחלל הכניסה הגדול של הגלריה פרויקט של האמנים הבינלאומיים המצליחים Fallen Fruit. האמנים דיוויד ברנס ואוסטין יאנג מציגים במוסדות החשובים בעולם: מוזיאון הויקטוריה ואלברט בלונדון, 2019, מוזיאון ניוקומב באוניברסיטת טוליין, 2018, המניפסטה בפלרמו, 2018, ועוד. זוהי עבודתם הראשונה בארץ, בה הוזמנו ליצור עבור הגלריה האוניברסיטאית מיצב מותאם-אתר המהווה דיוקן של המקום על פי המאפיינים הבוטניים שלו. הפרויקט הוא תוצר של מחקר שקיימו האמנים ברחבי הקמפוס – במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, בגן הבוטני, ועוד. הקולאז' העשיר של ארץ מובטחת (בתמונה המצורפת) מסמן את המרחב הארץ־ישראלי כמקור ליצירתה של תרבות מחד, ומצביע על הסכנות למגוון המינים בסביבתנו, מאידך.

 

התערוכה כוללת גם עבודה של האמן הצרפתי המוביל בזירת האמנות העכשווית, סטפן טיידה, רישומים של האמן נועם רבינוביץ, ומיצב צומח ("הסלון") בעיצובם של קולקטיב אנייה ובאדיבות חברת גרינוול. לבסוף, הפרויקט כולל גם הפקת תיאטרון מקורית של "חלום ליל קיץ" מאת וויליאם שייקספיר, בבימויו של מתן אמסלם ובהשתתפות החוג לאמנות התיאטרון של אוניברסיטת תל אביב - הצגה שעוסקת בהשפעת הסביבה על ההתנהגות האנושית ובבדיקת ההיררכיות הנזילות בין אדם, חי וצומח.

 

Plan(e)t בגלריה האוניברסיטאית נולדה מתוך מחשבה מעמיקה על העתודות האינטלקטואליות של אוניברסיטת תל אביב כמו גם המשאבים הטבעיים שלה. היא נוצרה תוך מודעות לשאלת טביעת הרגל הפחמנית של תערוכות ויצירות אמנות: רב רובה של התערוכה עשוי מחומרים טבעיים וניתנים לשימוש חוזר. כך שזוהי תערוכה שמשלבת בתוכה ידע מדעי, עשייה אומנותית, ופרקטיקה חברתית - ומקדמת חשיבה אחרת אודות משמעויותיה של סביבתנו הטבעית.

 

פרטים נוספים באתר הגלריה>

 

להצטרפות לרשימת התפוצה של הגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר>

 

ד"ר ספי הנדלר, מנהל הגלריה

ד"ר תמר מאיר, אוצרת ראשית

יפעת פרל, ע' לאוצרת הראשית  

 

 

סיור וירטואלי מודרך בתערוכה:

 

מחדשים קשר

לצורך איתור וזיהוי במערכת
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>