עולם במשבר - המגוון הביולוגי

ד"ר עמרי ברונשטיין, בוגר ומרצה בכיר של בית הספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים ואוצר במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, בכתבה לכבוד יום המגוון הביולוגי עבור קהילת בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב

17 מאי 2020
עולם במשבר - המגוון הביולוגי

העולם כיום ניצב בפני אחד המשברים הגדולים שידעה האנושות בעת המודרנית. קבוצות ובודדים מתמודדים עם סכנה ממשית לאורחות חייהם, כלכלתם ואף לקיומם. אוכלוסיות רבות נמצאות בבידוד. מי ששפר מזלו יוכל אולי, גם אם באופן זמני, להימלט אל מקומות מרוחקים ונוחים יותר, אך מגבלות התנועה הרבות הופכות משימה זו כמעט לבלתי אפשרית. ההתמודדות עם ההשלכות הבריאותיות, הכלכליות והחברתיות של המשבר הנוכחי ילוו אותנו במשך דורות. מרקם החיים המורכב שהכרנו התערער.

 

אך איני מתכוון למשבר מגפת הקורונה, כי אם למשבר אחר ונרחב בהרבה – משבר המגוון הביולוגי.  

 

המגוון הביולוגי (Biodiversity) הוא מונח המתאר את מגוון החיים על פני כדור הארץ וכלל יחסי הגומלין בין היצורים החיים לסביבתם. למעשה, ניתן לראות במונח זה את התיאור המקיף ביותר לחיים על פני כדור הארץ שכן הוא כולל בתוכו את כל רמות הארגון הביולוגיות – מהמגוון הגנטי בתוך כל מין, דרך השונות בין המינים, וכלה ביחסי הגומלין שבין ובתוך מערכות אקולוגיות שלמות.

 

מדהים אם כן לחשוב שהמונח הבסיסי והשגור כל כך בימינו נטבע רק בשנת 1986 בניסיון לשנות את ההתייחסות לטבע בקרב הקהילה המדעית, הציבור הרחב ובעיקר מקבלי ההחלטות. 127 שנים לאחר 'מוצא המינים' של דרווין ועשור וחצי לאחר שרגל אדם כבר דרכה על אדמת הירח, התפנתה סוף סוף האנושות לגבש את המושג החשוב הזה.

 

למרות שהיעלמות מינים ושינויים במערכות אקולוגיות התרחשו מאז ומעולם כחלק טבעי ממהלך האבולוציה, הגידול המהיר באוכלוסיית האדם, הפיתוח המואץ המתלווה אליה והניצול הבלתי מבוקר של משאבים טבעיים, מוביל להכחדה נרחבת של מינים ולקריסה של מערכות אקולוגיות שלמות. למעשה, אנו נמצאים כיום בעיצומו של גל הכחדה שלא היה כדוגמתו בתולדות עולמנו. הרס בתי גידול, קיטוע וצמצום שטחי מחייה, ציד, דיג יתר, זיהום, מינים פולשים וכמובן ההתחממות הגלובלית הם מהגורמים העיקריים המניעים את גל ההכחדה הנוכחי.

 

לא ניתן להפריז בחשיבות המגוון הביולוגי ותלותו הרבה של האדם בשרותי המערכת האקולוגית לצורך קיומו. המזון שאנו אוכלים, המים שאנו שותים והאוויר שאנו נושמים מקורם בשרותי המערכת האקולוגית הנשענת על המגוון הביולוגי.

 

היום, יותר מתמיד, שימור המגוון הביולוגי מחייב אותנו לתכנן מסלול מחדש. משבר הקורונה הנוכחי שמטלטל את האנושות מחדד גם את ההכרה שאנו, בני האדם, איננו מעל לטבע כי אם חלק ממנו וגורלנו כרוך בגורלם של כלל בעלי החיים ובתי הגידול בכוכב שאנו חולקים עמם.

 

ב-22 במאי מצוין ברחבי העולם יום המגוון הביולוגי, ואולי ראוי שגם לכבודו נצא למרפסות.

 

מחדשים קשר

לצורך איתור וזיהוי במערכת
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>