לכבוד יום הנוער העולמי: על פרוייקט WYRED של אוניברסיטת הקיץ לנוער

הסטודנטים הצעירים של אוניברסיטת הקיץ לנוער במשימה לעתיד טוב יותר.

12 אוגוסט 2018
הסטודנטים הצעירים של אוניברסיטת הקיץ לנוער במשימה לעתיד טוב יותר.

הסטודנטים הצעירים של אוניברסיטת הקיץ לנוער, נקראו השנה למשימה מיוחדת; כחלק מפרויקט WYRED – פרויקט חוצה גבולות במסגרת קרן HORIZON 2020 באיחוד האירופי,  הם התבקשו לחקור ולבחון את הנושאים שלטעמם ישפיעו על עתיד החברה בעשורים הקרובים ולפעול על מנת שהנושאים הללו יקבלו הד ציבורי, וזאת מתוך התפיסה שמקבלי ההחלטות חייבים לשמוע את קולם של בני הנוער והצעירים בבואם להחליט החלטות שישפיעו על עתידם. הפעילות החלה בפניה דימיונית מתלמיד הפרוייקט בשנת 2030 שקורא להם לפעול כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר. לאחר מכן קיבלו התלמידים את ברכתה של של ד"ר טל סופר, ראש היחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב, המלווה את הפרויקט.  זו היתה ההתחלה של מסע  ללמידה וחקר של בעיות שונות הקשורות למציאות הנוכחית ולעתיד החברה בישראל באמצעות סיורים והרצאות שעסקו במגוון נושאים: בינה מלאכותית, חברת המידע, פערים כלכלים, מחלקות ושסעים תרבותיים וחברתיים, נושאי קיימות ואיכות הסביבה ועוד.

 

בהמשך יקבלו התלמידים סל כלים מעשי שיאפשר להם להכיר דרכים שונות לבטא את דעתם, ליצור מעורבות של קהלים גדולים ולהגיע למקבלי ההחלטות – הרצאות בנושא פעילות חברתית, לובינג, סדנאות תקשורת ועוד.  כך התלמידים יוכלו לפעול למען המטרה שיבחרו, על פי שיקול דעתם במגוון ערוצים.

 

אוניברסיטת קיץ לנוער היא פרויקט המאפשר לתלמידי תיכון מהפריפריה הגיאוגרפית של ישראל ללמוד סמסטר קיץ באוניברסיטת תל אביב. משתתפי התוכנית, בעלי פוטנציאל גבוה להצטיינות בלימודים, מאותרים בסיוע מנהלי בתי הספר התיכוניים מקרית שמונה, קצרין וחורפיש בצפון, ועד באר-שבע, רהט ואילת בדרום, דתיים לצד חילוניים, יהודים לצד ערבים, עולים לצד ותיקים.  ככאלה, הם מהווים ביטוי מייצג ורענן לקשת הקולות של הדור הצעיר בישראל.

 

במסגרת התכנית השתלבו הקיץ 55 תלמידות ותלמידים מצטיינים בוגרי כיתות י'-י"א, דור ראשון להשכלה גבוהה, אשר מייצגים את כל המגזרים בחברה הישראלית ומגיעים מכל רחבי הארץ: תל אביב, קריית ים, דימונה, נתיבות, קריית אתא, דבוריה, קצרין, אשקלון, עפולה, נצרת עילית, דייר חנא, נהריה, חדרה, כרמיאל, כפר סילבר, נהריה, באקה אל גרביה, קרית גת, קציר, טמרה, טבריה, סחנין, דאלית אל-כרמל, בית שאן, עספיא, קריית ביאליק, נתיבות, גן יבנה, אילת, יוקנעם עילית, קריית אתא, ירכא, יאנוח-ג'ת, אשדוד, באר שבע, בית שמש ומצפה רמון. תלמידי התכנית התגוררו בתנאי פנימייה במעונות הכפר הירוק וחוזרים לביתם בסופי שבוע. ימי הפעילות נמשכים משעות הבוקר ועד הערב, וכוללים השתתפות בקורסים אקדמיים, קבוצות למידה ותגבור, מיומנויות למידה כתיבה וקריאה באנגלית, פעילויות חברתיות ותרבותיות, ועוד. 

 

לבחירת התלמידים עומדים קורסים מהפקולטה למדעי החברה, מבוא ללוגיקה, מבוא לסוציולוגיה, מבוא לפסיכולוגיה ומבוא למחשבה פוליטית. חונכים אישיים מלווים אותם לאורך לימודיהם האקדמיים ומסייעים להם בהתמודדות עם חומר הלימודים באמצעות פיתוח וחיזוק מיומנויות למידה.

והחלק הטוב ביותר - הקרדיט האקדמי שהתלמידים צוברים יעמוד לזכותם עם קבלתם ללימודים במוסדות אקדמיים בעתיד!

 

למעלה מ-90% מהבוגרים מגיעים להשכלה גבוהה, לעומת כ-20% מתלמידי הפריפריה שלא השתתפו בתכנית.

 

מדברי בוגר התכנית ששימש גם כמדריך חברתי בשני מחזורים:

"קיבלתי בפרויקט כלים לימודיים רבים. קיבלתי את היכולת לקרוא מאמר ארוך, לעיתים אפילו בשפה זרה, לתרגם אותו, להבין אותו ולנתח אותו. למדתי קורסים שלמים במגוון תחומים. צברתי נק' זכות. הכרתי מושגים, תיאוריות, אישים. למדתי לנתח את המציאות ולהסתכל עליה בצורה אחרת. במהלך הפרויקט הכרתי חברים רבים חדשים. הכרתי אנשים שלולא הפרויקט אני לא יודע אם הייתי פוגש. אני דתי והכרתי חילוניים, ערבים, דרוזים, עולים חדשים. למדתי להכיר את השונה, להיות סובלני, לדעת לקבל ולהבין גם את האחר.

להורים שלי ולאחים ולאחיות שלהם אין השכלה אקדמית. אבל יש להם את הרצון והתקווה שלילדיהם תהיה השכלה כזאת. לכן, כשהגעתי לפרויקט תפשתי את האוניברסיטה כמקום קשה ומורכב שרק מעטים יכולים להיות וללמוד בה. אוניברסיטה נתפסה בעיני כאוורסט.

בסוף הפרויקט ובמיוחד לאחר הפרויקט הבנתי שעם הרבה כוח רצון והשקעה – גם את אוורסט אפשר לכבוש!

קיבלתי מהפרויקט את ההבנה והביטחון שאוניברסיטה היא מקום שאני יכול להיות בו. לא רק לשרוד אלא גם לשגשג – להצליח להוציא ציונים טובים וללמוד קורסים שלמים של סטודנטים מן המניין כבר בכיתה י'".

 

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive