ארגון בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב באירוע לציון יום האורבניזם העולמי (8 בנובמבר)

ארגון בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב, בראשותה של סיגלית בן חיון, ממשיך במסורת אירועים עם בוגרות ובוגרים מעוררי השראה ולנוכח התקופה בחר להאיר את הזרקור על השינויים הצפויים לעיר הגדולה. התאריך נקבע, איך לא, ביום האורבניזם העולמי שנחוג על פני הגלובוס ב-8 בנובמבר.

10 נובמבר 2020

במפגש זום אחד, נפגשו שלושה מומחים בעלי שם לדון בסוגיות הבוערות שמשבשות גם את החיים בעיר ומשנות את הדרך שבה אנו חיים.

 

השתתפו בפאנל:

  • אודי כרמלי – מהנדס העיר תל אביב-יפו, בוגר ביה"ס לאדריכלות ע"ש עזריאלי, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב
  • יערה גונר – מעצבת ראשית של חברת הנדל"ן הלונדונית לאבטק Labtech, בוגרת ביה"ס לאדריכלות ע"ש עזריאלי, הפקולטה לאמנויות, אוניברסיטת תל אביב
  • אבישי קימלדורף – סמנכ"ל תכנון ואדריכל ראשי ב'שיכון ובינוי נדל"ן', כיום גם סטודנט בתוכנית הExecutive MBA- של הפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל אביב
  • את הפאנל הנחתה פרופ' טלי חתוקה, מייסדת וראש המעבדה לעיצוב עירוני בחוג לגאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב. 

 

לשאלתה של חתוקה על משמעותה של הקורונה לגבי התכנון העירוני, ענו השלושה בהרחבה:

 

אודי כרמלי: "המשבר יעשה שינוי, השאלה מה עומקו מה אורכו ועל מה לשים את האצבע. הטיפולוגיה תשתנה. העיר כמושג של מכלול ההוויה האנושית של כל המאווים של הגזע האנושי לא תיעלם, עבור כל מי שיחפש את העיר. המשבר מעצים את כל החוזקות והחולשות של האורבניות. מוקדם לשפוט ולהניח הנחות תכנוניות על סמך כותרות בעיתונים. אנחנו מתכננים 10-20 שנה קדימה, אבל בקורונה נקטנו בעירונות טקטית - בעקבות הקורונה הוספנו 12 מדרחובים חדשים, קמות גינות קטנות, עוד מסלולי אופניים, שלולא הקורונה היה יכול לקחת לנו הרבה יותר זמן."

 

אבישי קימלדורף מודה "שנחוצה היום זמישות – זריזות וגמישות בתכנון, הגינה הקטנה על יד הבית הפכה למרחב פעילות משמעותי למשפחות, הבנין הרב קומות הפך למרחב בטוח, הביקוש לדירות עם מרפסות וגינות ולדירות עם חדר עבודה גדל. זה לדעת מה שהציבור רוצה וצריך עכשיו". כמו-כן הוא הדגיש "שהגמישות צריכה להגיע הן מהיזמים והן מהגופים המאשרים וביחד עלינו למצוא את הפתרונות הנכונים. מושג הקהילה גם הוא קיבל טוויסט והתכנון ביחד איתו משתנה לכיוון משתף יותר ומאפשר".

 

יערה גונר מלונדון: "גם בלונדון רווחת תחושת בלבול ואנחנו נדרשים לאמץ גמישות מחשבתית ותכנון פתרונות יצירתיים מהירים לאדפטציה של החללים שלנו למצב החדש.

לונדון הינה עיר מסחרית בינלאומית והקרבה למקור הפרנסה הפך לפקטור תיכנוני חשוב מאי פעם.

קמפוסים המבוססים על עירוב שימושים טהור, המאפשרים אקו סיסטם מלא, מקבלים משנה תוקף כעת. תושב המתחם יכול לגור, לעבוד, לרכוש, לאכול ולבלות באותו המתחם ללא צורך לצאת ממנו.

המתחמים אינם סגורים אלא מחוברים עם מספר מרחבים ציבורים ודרכי גישה לעיר, המעודדים הולכי רגל לעבור דרך הקמפוס וליהנות מהם ולא רק לתושבי המקום״

 

במחצית השנייה של השיח כיוונה פרופ' טלי חתוקה את הדיון לראיה העתידית – כיצד תיראה העיר על רקע שינויים כמו התחבורה החכמה והרכב האוטונומי.

 

אודי כרמלי: "אין פתרון תיכנוני אחד שעובד לכולם בכל מקום. אדריכלות אורבנית קשורה הדוק לאופי המקומי ותפורה לפי מידה. הכימיה בין אנשים תמשיך להניע את התכנון קדימה ולהשאיר אנשים בעיר ויהיו כאלה שירצו את ההיפך. אני מקווה שלא נגור רק בבועות. אני רוצה להמשיך לרדת לרחוב ולהיות מופתע כל פעם מחדש. העיר עוד לא מיצתה את עצמה בכלל ובעיקר בישראל שעדיין נחשבת למדינה בשלבי צמיחה. האתגר החינוכי הגדול הוא המעבר לשימוש בתחבורה הציבורית או השיתופית העתידית".

 

אבישי קימלדורף: "יש כמה מגמות שניתן לזהותן כיום. אני לא חושב שיש מגמה לעזוב את העיר ולחזור לכפר, זו תופעה שנמצאת בשוליים, והמגמה המסתמנת היא פחות פיתוח והפשרות קרקע חקלאית לבניית מגה שכונות מחוץ לעיר ומעבר לעבודה מתחמית בתוך הערים, שתביא לחידוש מתחמים ישנים. בפרויקטים המתחמיים היזמים יצטרכו להתאים את עצמם לאסטרטגיה העירונית ולפתח את המתחם לפיה.

נראה יותר שימוש במשאבים יזמיים למטרות חברתיות, ויותר שימוש בקרקעות ציבוריות למטרות מיזמים כלכליים. יהיה טיפול הרבה יותר מהותי בנושאים הרכים שפעם היזם לא נגע בהם, כמו בשיתוף הציבור ושיתוף בעלי עניין מגוונים וכן בחדשנות שמפעפעת לתוך הפרויקטים. אנחנו מייצרים גם גמישות בתוכניות תוך הסכמה עם הגופים העירוניים. נוצרים יותר שיתופי פעולה עם העיר וישנו היזון חוזר, שבו שני הצדדים יוכל להביא לפתרונות הרבה יותר טובים יחד. מפת הנדל"ן האמיתית היא מפת התחבורה הציבורית, התחבורה השיתופית, הסעת ההמונים וסביבם יקומו המרכזים העתידיים ולכאן מכוון עולם הנדל"ן".

 

 

יערה גונר: ״חוויית המשתמש במרחבי המשרדים יקבלו תמורות, הצפיפות בחללים תרד, יושם דגש על אוויר צח, אלמנט השולחן לכל עובד אינו רלוונטי יותר, אלא ריבוי מרחבי אינטראקציה וחיזוק קשרים בין אישיים שלא ניתן לייצר דרך העולם הוירטואלי.

בתכנון כל מבנה חדש יש לעמוד במספר רב של תקנים נוקשים אשר יאפשרו למתג את הבניין בשוק עם תעודה של מבנה ירוק. את כמויות החניות לרכבים תופסים כעת חניות אופניים, מקלחות ולוקרים״

 

 

בין הצופות והצופים, כולם בוגרות ובוגרי האוניברסיטה:

אדריכל העיר אשדוד רם אהרוני, אדריכל העיר אור יהודה זיו גדון, עומר וולף - מתכנן עיר בכיר בעיריית תל אביב-יפו, הרצל ארביב - דירקטור במכון היצוא ועוד רבים אחרים.

מחדשים קשר

לצורך איתור וזיהוי במערכת
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>