המכונה האהובה עלי

מיכאל בהר, בוגר הפקולטה למדעים מדויקים והפקולטה להנדסה וכיום דוקטורנט במכון סילבן אדמס לספורט והמחלקה להנדסה ביו-רפואית, אוניברסיטת תל אביב, בכתבה לכבוד יום האופניים הבינלאומי

03 יוני 2022
המכונה האהובה עלי

ב-3 ביוני חל יום האופניים הבינלאומי.
בנימה אישית, כפיזיקאי, אומר שזו המכונה האהובה עלי ביותר - פשוטה ועם זאת מכילה את כל נושאי המכניקה הקלאסית ואף מעבר.

 

אם לרגע נעצור את השעון מלכת, נעצום את עיננו, ניקח שתי נשימות עמוקות, נדמיין באחת זוג אופניים ובאחרת חווית ילדות טובה שלנו עם אופניים. 
תרשו לעצמכם לבצע את אתגר זה ונסו לזכור את צבע האופניים ואת גילכם בחוויית הילדות.

 

אני מאמין כי על פניו של Leszek Sibilski, פרופסור פולני לסוציולוגיה, מרוח חיוך מצד לצד. לפני ארבע שנים בלבד ניצח הפרופסור יחד עם הסטודנטים מאבק להכרה של 57 מדינות ביום האופניים הבין לאומי במטרה להגביר את המודעות ליתרונות הרבים של שימוש יום יומי באופניים.

ניתן לומר שזה צירוף מקרים, אך באותו שנה, ישראל, בפעם הראשונה השתתפה בשני אירועי אופניים בין לאומיים מהגדולים והחשובים בעולם ובכך הושג האתגר בהנחת אבן הפינה בלשים את ישראל על מפת העולם בתחום האופניים - ארבע שנים בלבד לאחר הקמתה של קבוצת האופניים המקצוענית הראשונה של ישראל. 

 

אם זה לא מספיק, באותה שנה:

  • נחנך אולם רכיבת האופניים המקצועי הראשון בישראל והשני במזרח התיכון.
  • אירוע האופניים הרב יומי, ה"טור האיטלקי" -  הג'ירו, השני בחשיבותו בעולם, אשר מתקיים מעל 100 שנים באיטליה ובפעמים בודדות הוזנק מחוץ לאיטליה מוזנק מירושלים.
  • מכון אוניברסיטאי ראשון בישראל למצוינות בתחום הספורט - מכון סילבן אדמס לספורט, החל את דרכו באוניברסיטת תל אביב.
  • שביל אופניים "סילבן אדמס" חדש נחנך בתל אביב, אבן פינה לפרויקט ראשון מסוגו בישראל לבניית כ-100 קילומטרים של שבילים בין עירוניים למטרת פעילות בריאותית בשעות הפנאי אך חשוב מכך, הטמעת הפעילות כחלק משגרת היום כאלטרנטיבה לתחבורה למקום התעסוקה. 

מגפת הקורונה העצימה דרמטית את השימוש באופניים, תופעה שזכתה לשם “Bike Boom”. אנשים מצאו את האופניים ככלי תחבורה המאפשר ריחוק חברתי, חוסך עלויות, מספק פעילות גופנית גם בחוץ, בטבע וגם בזמן סגר בתוך הבית על מתקן ייעודי.

 

אם נחזור לרגע לעבר, לסקירת נושא האופניים, נשאלת השאלה מתי זה החל? 

ניתן לומר שהאופניים הומצאו רשמית אי שם במאה ה-19, אך לא ניתן להתעלם מהמצאת הגלגל לפני כשבעת אלפיים שנה אשר מהווה את הבסיס למכונה זו ולכן אולי ניתן להסתכל אף רחוק יותר, על היום בו האדם החל לגלגל אבנים. 

 

האופניים הם המכונה המכנית היעילה ביותר שייצר האדם (מעל 90%) והגלגל הוא אחד מששת המכונות הפשוטות (מנוף, גלגל, גלגלת, מישור משופע, טריז ובורג). 

 

מכונה זו שייכת לתחום המכניקה. במבט חטוף ניתן להתבלבל ולחשוב כי הפיזיקה של המכונה פשוטה, אך בפועל, עד עצם יום הזה ישנן שאלות פתוחות בהבנת האופניים ולפני כשלוש שנים נפטר אחד החוקרים החשובים בתחום, Prof. David Gordon Wilson, חוקר במחלקת הנדסת מכונות באוניברסיטת MIT שבארה"ב.

 

תחום המחקר והעבודה של האופניים אינו בלעדי להנדסה מכונות וכולל בין היתר את התחומים: פסיכולוגיה, סוציולוגיה, תזונה, רפואה, הנדסה, פיזיקה, כימיה, פיזיולוגיה, ביומכניקה, עיצוב ועוד.

 

במכון סילבן אדאמס לספורט, באוניברסיטת תל אביב, מתבצעים מחקרים ראשונים, פורצי דרך בתחומים אלו, בשיתוף פעולה ושילוב של חוקרים מתחומים שונים וזאת לראשונה בישראל תחת קורת גג אחת עם מעבדה ייעודית לתחום האופניים בעלת ציוד מחקר מהטובים בעולם. 

 

קידמת הטכנולוגיה והמחקר הצליחו ליצור כיום אופניים קלי משקל מחומרים מורכבים המסוגלים להגיע למשקל מינימלי של כ 4 ק"ג (כגלון אחד של מים)  תוך ניצול חומרים שונים לייצור כגון טיטניום, סגסוגת כרום וניקל, מגנזיום, אלומיניום, ברזל, קרבון, פלסטיק, עץ ובמבוק. 

 

העלייה המפתיעה בשוק האופניים בשנים האחרונות גרמו לפסי הייצור וליצור המוני ומאפשרים כיום לקבל תמורה גבוהה לעלות כספית, אשר תגרום לצרכן הממוצע לקבל מוצר עם יעילות גבוהה שעד לפני מספר שנים היו המכונה השמורה למקצוענים. ניתן אולי לדמות זאת למצב בו צרכן ממוצע קונה מכונית ומקבל רמה דומה למכונית פורמולה 1 בדגם קודם. רכיבה ראשונה תגרום לרוכב המתחיל להיות מופתע מקלות הרכיבה אשר מלווה בהנאה ומענה על הצורך הבסיסי של האדם והוא לנוע. 

 

מכונה מופלאה זו, כיום מגיעה בכל כך הרבה וריאציות שונות, אך עדיין ניתן לראות את הצורה הקלאסית שולטת. מה שמפתיע במעט ועם זאת מחזק את הטענה להמצאה גאונית. 

 

הווריאציות השונות מאפשרות לכל אדם, בכל גיל, מין, משקל, מצב פיזי, נפשי ועוד. ליהנות מחוויית הרכיבה, תוך כדי פעילות בריאותית הגורמת לשינוי פיזי ונפשי ופתרון שינוע.

 

ניתן כבר לאחר פעילות גופנית אחת ברכיבה להרגיש הבדל גופני, בעיקר פסיכולוגי, אך אימוץ הרכיבה ככלי תחבורה יגרום לשינוי בריאותי משמעותי לאדם אשר פעילות גופנית אינה חלק משגרת היום. 

 

ייחודיות האופניים, והאפשרות כיום, הודות לפיתוח טכנולוגיות המנועים החשמליים והסוללות, להוסיף עזרה חשמלית, הופכת את המכונה המופלאה הזו לפתרון מושלם להיות יד ימינו של האדם בכל מזג אוויר בכל תנאי שטח ותאורה, חוויה שהייתה שמורה למדינות בודדות בעולם כהולנד. הטכנולוגיה כיום מאפשרת להשתמש בכלי זה ככלי תחבורה ירוק, על אחת כמה וכמה במדינה כמו ישראל, בה מזג האוויר ותוואי השטח מאפשר שימוש נוח במיוחד בכל ימות השנה ויהפוך את הנסיעה למקום העבודה או כל יעד אחר מסיוט לחוויה ועוד עם יתרונות בריאותיים. 

 

אם נעצום שוב את עיננו ונדמיין במקום פקק בכבישי איילון אותנו רוכבים בשבילי האופניים שנבנים כיום על ידי נתיבי איילון – אופנידן, מוקפים בטבע, לא נצטרך להיזכר באותה חווית ילדות עם האופניים מאחר ונחייה אותה יום יום ונשאר צעירים לנצח, פיזית ונפשית. 

 

הגשמת חלום זה נמצאת בידינו במרחק פידול אחד. התשתית והטכנולוגיה כבר מוכנה לנו נשאר להיכנס לחנות האופניים ולבחור את הצבע שזכרנו.

 

הכותב: מיכאל בהר, בוגר הפקולטה למדעים מדויקים והפקולטה להנדסה וכיום דוקטורנט בהנחיית בוגר הפקולטה לרפואה פרופ' מיקי שיינוביץ, מכון סילבן אדמס לספורט והמחלקה להנדסה ביורפואית, אוניברסיטת תל אביב.
 

מחדשים קשר

לצורך איתור וזיהוי במערכת
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>