האנשים שמאחורי סדרת המופת "טהרן" עם בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב מכל העולם – על זום אחד

ארגון בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב, בראשותה של סיגלית בן חיון, ממשיך במסורת המפגשים עם בוגרים מעוררי השראה, גם בימי קורונה. מאות בוגרות ובוגרים מכל רחבי העולם התכנסו בשבוע שעבר לשמוע את הבוגרים שמאחורי סדרת המופת עטורת השבחים, דרמת הריגול הישראלית "טהרן".

02 נובמבר 2020
האנשים שמאחורי סדרת המופת "טהרן"

במרכז השיח, אותו ניהלה ד"ר ליאורה הנדלמן – ראשת מרכז אליאנס ללימודי איראנים ובוגרת הפקולטות למדעי הרוח ומדעי החברה באוניברסיטת תל אביב, עמדו עמרי שנהר – תסריטאי ויוצר שותף של "טהרן", בוגר בית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב  ומשה זונדר – היוצר והכותב של "טהרן", שלמד בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש באוניברסיטת תל אביב.

 

פתח את האירוע פרופ' ערן ניומן, דיקן הפקולטה לאמנויות על שם יולנדה ודויד כץ, שברך לשלום את המצטרפים בשלוש שפות, הבטיח שלא לעשות ספוילר בשביל מי שעוד לא ראה, חילק מחמאות לכוכבת הסדרה ניב סולטן והדגיש שהסיפור הוא לא על מלחמה גרעינית אלא הסיפורים האישיים המוצגים בסדרה.

 

עמרי ומשה אינם בני אותו דור והבוגר בחבורה, משה, היה הראשון לענות לגבי חווית הלימודים באוניברסיטה. "שנה א' בחוג לקולנוע באוניברסיטה הייתה מהשנים הכי משמעותיות בחיים שלי, למשל המפגש עם המורה לבימוי אמיל קנבל (מילק) ז"ל". "מי שהכירה בין עמרי לביני היתה יוצרת-שותפה ומפיקת "טהרן" דנה עדן".

 

לשאלתה של ד"ר הנדלמן מה אהבו השניים במיוחד ביצירת הסדרה, אמר עמרי – "מי הוא איש טוב ומיהו האיש הרע? עם מי אתה מזדהה? עם הצד שלך או עם היריב?" עבור משה: "אהבתי את כתיבת דמותו של פראז כמאלי". עמרי הוסיף על כך: "אנחנו מגלים את טהרן דרך העיניים של תמר, וזה היה מיוחד לעשות את זה דרך עיניים של אישה מודרנית".

 

משה: "זה היה אתגר לא לעשות שגיאות של בורות או התנשאות בהצגת הדמויות האיראניות, ולכן קדם לכתיבה תחקיר של שנתיים". עמרי: "פגשנו אנשים שמכירים את איראן מבפנים. אתה מוצא סיפורים מדהימים, אלה שלא מגיעים לתקשורת, את זה הבאנו למסך."

 

משה ציין: "הגיעו ומגיעות תגובות לסדרה מכל העולם, אבל המרגשות ביותר בעיניי הגיעו מבנות ובני הדור השני של משפחות יהודיות שהיגרו לארץ מאיראן, נשים וגברים בני 30-40, שהגיעו כילדים או נולדו בישראל והתביישו במבטא הפרסי של הוריהם ובמורשת המשפחתית. צפייה בסדרה הפכה אותם לגאים בהוריהם. אני מבין על מה הם מדברים. עברתי תהליך דומה עם המורשת המשפחתית שלי."  

 

עמרי: "פחדתי שאנשים לא יצפו בסדרה על בסיס דעות קדומות, אך לא היו כאלה. אנחנו מקבלים מאיראן מחמאות על כך שהראנו צד אחר של איראן, פחות מאיים, ושאנשים שם חיים את חייהם." משה הוסיף וציין כי "הסדרה עוסקת בשאלות של זהות, לאומיות, הגירה, אפשרות להתנתק משורשים משפחתיים והמחיר של צעד כזה. כל אחד בעולם שייך לשבט שמזין אותו בנרטיב מאז שהוא ילד. הודות לפלטפורמות הסטרימינג של אפל טיוי פלוס, צופים בכל העולם יכולים לראות את הסדרה והיא עשויה לדבר לכולם, לא משנה לאיזה לאום או דת הם משתייכים".

 

לסקרנים הם ענו: “יש לנו רעיונות רבים לעונה שנייה”, אך לא הסכימו לחלוק יותר.

 

משה, בטיפ לדור העתיד של היוצרים: "תכתבו רק על מה שמעניין ומרגש אתכם. אל תנסו לקלוע לרצון של אף אחד ואל תתייאשו אם ידחו את התסריטים שלכם. לא רצו בהתחלה את "פאודה", וגם לא את "טהרן", והכי חשוב לזכור, לכתוב זה בעצם לשכתב, שוב ושוב". עמרי הוסיף לגבי בניית הקריירה: "גם אם אתם עוסקים במשהו אחר, תמשיכו לכתוב, תנסו עד שתצליחו. זה לא כמו בסרטים, זו עבודה קשה".

 

בין הצופים: הסטרטפיסט ומייסד מדיוויזור (חברה המספקת לחולים מידע רפואי) טל גבעוני, מנכ"ל DFM דרור פלומין, מנכ"ל אליום מדיקל אריאל רובשקין ורבים אחרים.

 

 

מחדשים קשר

לצורך איתור וזיהוי במערכת
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>