כיצד משנה חקר המוח את עולם העסקים?

ארגון בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב בראשות סיגלית בן חיון אירח את פרופ' מורן סרף, מדען ומומחה עולמי לחקר המוח, בוגר ביה"ס לפיזיקה ולאסטרונומיה בפקולטה למדעים מדויקים וביה"ס למדעי התרבות והמכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטת תל אביב, להרצאה מקוונת לקהילת בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב

28 אפריל 2022

עמוס אלעד, סגן נשיא לקשרי חוץ, פיתוח משאבים וענייני בוגרים באוניברסיטת תל אביב, סיפר בפתח האירוע כי האוניברסיטה נמצאת בעיצומו של מבצע סיוע לסטודנטים וסטודנטיות מאוקראינה ובזכות הירתמות של בוגרות ובוגרים מסביב לעולם נמצאים כיום בקמפוס עשרות צעירים מאזורי הקרבות באוקראינה, אשר זוכים להמשיך כאן את לימודיהם האקדמיים עד שיוכלו לשוב אל בתיהם.

 

פרופ' מורן סרף ציין כי בשנים האחרונות חלה עלייה חדה בגיוס חוקרי מוח למגזר העסקי, כאשר כיום נפוצה המגמה בעיקר בקרב חברות ענק כמו גוגל, אמזון, טסלה ודומותיהן. בין הסיבות לכך ציין כי החברות מעוניינות לשכלל את הבנתן את האופן שבו אנשים חושבים, דרכים להשפיע על לקוחות, לבנות צוותים בצורה יעילה יותר, לגרום לאנשים למצוא עניין רב יותר בתוכן ומנגד להבין מה גורם להתמכרות, או לסלידה ממוצרים מסוימים.

 
פרופ' סרף הרחיב ואמר, כי חקר המוח מאפשר לתת הסבר ופרשנות רחבה יותר לתוצאות מחקרים פסיכולוגיים מן השנים האחרונות, בדגש על פסיכולוגיה התנהגותית. "היו הרבה מחקרים בפסיכולוגיה שהראו כי בני האדם מתנהגים באופן תכוף בצורה לא רציונלית, אך לא הציעו דרכים לשנות את המצב הקיים. כביכול אומרים לאנשים: ככה אנחנו. כאן הגיעו חוקרי המוח ואמרו "לא יכול להיות. הכל קורה במוח ואם אנחנו רוצים לשנות משהו, אז נצטרך להבין בדיוק איך הוא פועל, מה גורם לו ומה משפיע עליו. ובהתאם לשפר את אופן החשיבה שלנו".

 
בהרצאתו, סקר פרופ' סרף את מגוון האפשרויות לשימוש בחקר המוח בעולם העסקים. מתרומה לעולם השיווק, הניהול, קבלת ההחלטות, גיוס, בניית צוותים והתנהגות ארגונית, חשבונאות ומימון. בהתייחסו לתחום המימון, למשל, ציין כי: "אנשים מתקשים לתת הערכה ריאלית הנוגעת לשאלה ״כמה סיכון הם מוכנים לקחת בכל האמור לכסף. כמה הם מוכנים לסכן או להפסיד״. גם מומחים שעוסקים בתחום שנים ארוכות מתקשים לעיתים קרובות לקבל את העובדה שקנייה נכשלה או שהשקעה לא הצליחה על אף שידעו מראש מה הסיכונים. כאן נכנס חקר המוח ועוזר לתת לאותם משקיעים (מתחילים או מומחים) חיווי מאזורים עמוקים יותר במוח שמחזיקים מידע יותר אישי באשר לשאלת קבלת ההחלטות והסיכונים. שילוב של ידע על חווית הסיכון המודעת, אם זו שאליה יש לנו גישה מוגבלת במוח שלנו, יכול לעזור לאנשים להעריך סיכון בצורה מדויקת יותר. כלים מחקר המוח, המאפשרים גישה לאזורים עמוקים יותר במוחנו, מהווים דרך יעילה להבין את עצמינו ואת האופן שבו אנו מתנהלים בצורה טובה יותר".

 

לסיכום, ציין פרופ' סרף שבעוד שחקר המוח כבר הראה כמה תרומות חשובות לעולם העסקים, ורבות מן החברות שהוא עובד עמן מוצאות שימושים רבים לעולם הזה, הוא עדיין אינו נגיש דיו לקהל הרחב, והצעתו לקהל השומעים הייתה למצוא דרך ליצור קשר עם חוקרי מוח שיוכלו לעזור לתווך את המחקרים החדשניים לעולם העסקים ולעזור להנגיש את היכולות הטכנולוגיות לעסקים, קטנים כגדולים.

 

בין הבוגרות והבוגרים שצפו בוובינר בשידור חי: 

  • דפנה לנדאו, ראש מערך בנייה ונדל"ן בחטיבה העסקית בבנק לאומי
  • איריס רונלי ריקליס, מנכ"לית פורום מוסדות תרבות ואמנות  
  • שירה ביבס, מנהלת תחום דיגיטל בקבוצת שטראוס
  • לילך דנין לביא, מייסדת ובעליםSpeak Up 
  • חיים רפלובסקי, DMC מגן דוד אדום
  • פרופ' שימל מיכאל, מנהל טיפול נמרץ בבי"ח שערי צדק 

ועוד רבות ורבים אחרים. 
 

מחדשים קשר

לצורך איתור וזיהוי במערכת
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>