להמציא את האוניברסיטה מחדש

לכבוד יום היצירה והחדשנות הבינלאומי, החל ב-21 באפריל, ביקשנו מבוגר הפקולטה למדעי החברה יובל שרייבמן, מנכ"ל המרכז לחדשנות בלמידה TAU Online, לשתף את קהילת הבוגרות והבוגרים במה שעושה המרכז כדי לשמור את אוניברסיטת תל אביב בחזית, גם בתחום החדשנות

21 אפריל 2019
להמציא את האוניברסיטה מחדש

נהוג לומר (במעט ציניות) כי לא רק שהכנסייה והאוניברסיטה הם הארגונים העתיקים ביותר (אלפי שנים), הם גם הארגונים השמרניים ביותר, ארגונים שנותרו ללא שינוי, בעיקר לאור המהפכה הדיגיטלית.

 

הרי כיום כמעט כל ארגון, בין אם חברה עסקית או משרד ממשלתי, עוסק בדילמה האסטרטגית: כיצד המהפכה הדיגיטלית משפיעה ומשנה ("משבשת" Disrupt בשפת היזמות) את העשייה? ומהם האיומים וההזדמנויות הנובעים ממהפכה זו?

 

אם נתבונן על אוניברסיטאות העלית ברחבי העולם נראה כי ליבת העשייה שלהן מתמקדות בשני תחומים: מחקר ולמידה. אולם, לצד המחקר שממשיך לפרוח ולהתחדש, נושא ההוראה והלמידה נשאר כמעט ללא שינוי במשך אלפי שנים.

 

ובכן, מוסדות ללא שינוי הם בדיוק המקומות בהם מתרחשת יזמות וחדשנות. המרכז לחדשנות בלמידה, TAU Online, הוקם בשנת 2013 על ידי נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' יוסף קלפטר, ורקטור האוניברסיטה, פרופ' ירון עוז, בכדי לשנות (לשבש) את הלמידה בקמפוס ולהפוך אותה להיברידית (שילוב של דיגיטלי ופרונטלי), מבוססת נתונים (ביג דאטה) ומותאמת אישית.

 

הלמידה החדשה תאפשר להגשים מספר מטרות מרכזיות ביותר שהן בלב העשייה האקדמית:

 

ראשית, למידה היברידית (שימוש בכלים דיגיטליים וקורסים מקוונים בהוראה ולמידה) מאפשרת לכל מרצה ליצור הוראה מותאמת אישית ובנוסף מאפשרת לכל סטודנט חווית למידה מותאמת אישית. בנוסף, למידה היברידית מייצרת נתונים (דאטא) שמאפשרים למרצה ללוות ולייעץ לסטודנט בזמן אמת ובאופן רלוונטי וממוקד (Personalize Learning).

 

שנית, אנו פועלים להגשים את החזון החברתי של האוניברסיטה ועושים שימוש בקורסים המקוונים ובכלים דיגיטליים בכדי להביא למגוון מועמדים וסטודנטים רחב יותר באוניברסיטה (Diversity). ציבור הסטודנטים מגוון המגיע מחלקים שונים של מדינת ישראל והעולם מוביל לריבוי דעות והפריה הדדית באקדמיה וכתוצאה מכך למחקר טוב יותר.

 

בנוסף, הכלים הדיגיטליים מאפשריים לנו גם לשמור על קשר טוב יותר עם בוגרי האוניברסיטה שממשיכים ללמוד לאורך החיים (Life Long Learning) ולמעשה לרכוש ידע ולהתפתח גם לאחר קבלת התואר והיציאה לשוק העבודה.

 

החזון החדש הצריך גם שינוי בסדר העדיפויות האוניברסיטאי והשקעה תקציבית משמעותית במרכז החדש כפי שניתן להתרשם בחמש משימות מרכזיות:

 

  1. מוקים - הדור החדש של הקורסים האקדמיים המקוונים  (MOOC - Massive Open Online Courses) – קורסים המופקים בעלות של מאות אלפי שקלים לקורס ומועברים בפלטפורמות העולמיות וביניהן: Coursera  מבית Stanford ו- EDX מבית MIT & Harvard. לקורסים שלנו יש מאות אלפי לומדים מרחבי העולם - לדוגמא>
     
  2. תוכנית "תיכון אקדמי מקוון" בשיתוף משרד החינוך - מעל ל-2,000 תלמידים מרחבי ישראל ובעיקר בפריפריה לומדים בקורסים האקדמיים של אוניברסיטת תל אביב. במסגרת התוכנית המורים בתיכון מלמדים קורסים אקדמיים לכל הכיתה (לא רק למחוננים) כחלק מהלימוד לבגרות. בכך אנו מגבשים מסוגלות אקדמית בקרב התלמידים ומסייעים להם לבנות תמונת עתיד. הסבר>
     
  3. מסלול קבלה ללא פסיכומטרי – מסלול הקבלה החדש מתבסס על ממוצע של ציוני הבגרות וממוצע של 3 קורסים אקדמיים מקוונים, כלומר ללא פסיכומטרי. מדובר מצד אחד בהורדת "מס הפסיכומטרי" ומצד שני במסלול קבלה מותאם אישית, יעיל ודיגיטלי. הסבר>
     
  4. מרכז Minducate – מרכז מחקר בין-תחומי במדעי הלמידה (Neuro-Science of Learning). מרכז משותף לבית הספר סגול למדעי המוח ולמרכז לחדשנות בלמידה. המרכז הוקם במטרה להציע מודלים פורצי דרך ללימוד מותאם אישית. לאתר>
     
  5. למידה והוראה בקמפוס – אנו מלווים תקציבית ופדגוגית מרצות ומרצים המעוניינים לחולל שינוי וליצור חווית למידה היברידית המשלבת כלים דיגיטליים במסגרת ההוראה בכיתה הפיזית. בנוסף, הוראה היברידית מסייעת בפיתוח מיומנויות וכישורים התואמים למאה ה-21 בקרב הסטודנטים. לקול הקורא>

 

לסיכום, אנו במרכז לחדשנות בלמידה מובילים חזון פדגוגי דיגיטלי בו המרצה אינו מתייתר והופך למקוון אלא להפך, המרצה הופך משמעותי, רלוונטי ומדויק יותר בזכות כלי המהפכה הדיגיטלית. המרצה משנה את תפקידו והופך ממעביר ידע למנטור, למתווך ולמנהיג תהליך הלמידה החדש. למאמר המלא>

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive