AI בעידן הדמוקרטיה - אירוע תחרות הפיתוחים הישראליים למאבק במידע כוזב
אירוע גמר בסימן מעצבים AI לדמוקרטיה של מרכז הנשיא מאיר שמגר למשפט דיגיטלי וחדשנות אוניברסיטת תל אביב התקיים במשכן הנשיא בירושלים, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ורעיית הנשיא, מיכל הרצוג, בוגרי הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.
באירוע נכחו: שגריר בריטניה בישראל, סיימון וולטרס, פרופ' ישי בלנק, דקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, עו"ד דן שמגר, יואל בר אל, מייסד טראקס , בוגר הפקולטה למדעים מדויקים באוניברסיטת תל אביב, סיגלית בן חיון , ראש ארגון בוגרות ובוגרי אוניברסיטת תל אביב, רן פורר, סמנכ"ל פיתוח עסקי בקבוצת ניאופארם וחבר דירקטוריון מטעם גרעין השליטה בבזק, בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, ומצוות השיפוט: יסמין לוקץ׳ מייסדת ומנכ"לית ICON ומייסדת Code for Israel , בוגרת הפקולטה למשפטים , הפקולטה לניהול והפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב, שרית פירון, מנהלת שותפה ב- Team8, בוגרת הפקולטה לניהול והפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל אביב, אסתר ברק-לנדס, יו"ר Wings IL, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב והילה רום, מייסדת ומנהלת שותפה ב- RUNI Ventures, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.
(צילום: יעל צור)
במהלך שנת 2024 הפורום הכלכלי העולמי הכריז כי הפצת מידע כוזב ושגוי מהווה את האיום הגדול ביותר על יציבות דמוקרטיות ברחבי העולם. אתגר זה נמצא גם בראש סדר העדיפות של חברות טכנולוגיות בעולם. על מנת לענות על האתגר בהפצת פייק ניוז ומידע כוזב, קואליציה של שותפים בהובלת מרכז הנשיא מאיר שמגר למשפט וטכנולוגיה הכוללת את מיקרוסופט ישראל ביחד עם ברייט דאטה, שגרירות בריטניה בישראל, מרכז אדמונד י. ספרא לאתיקה, המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים והמרכז למחקר סייבר בינתחומי ע"ש בלווטניק באוניברסיטת תל אביב, איגוד האינטרנט הישראלי, ומיתר משרד עורכי דין, הובילה את התחרות "מעצבים AI לדמוקרטיה", אשר מטרתה לפתח פתרונות טכנולוגיים המבוססים על הבנה משפטית, חברתית ומוסדית על מנת ליצור כלים שיעזרו בזיהוי וניטור בוטים, זיהוי קמפיינים לא אותנטיים ברשתות חברתיות, ויישום יעיל של הסדרי חקיקה ורגולציה.
(צילום: יעל צור)
41 קבוצות שונות מרחבי האוכלוסייה הגישו מועמדות, 11 עלו לשלב הפיתוח ו-7 לשלב הגמר, במהלכו עבדו יחד עם השותפים על פיתוח הפתרונות השונים. התחרות חולקה ל-2 קטגוריות. בקטגוריה הראשונה עם פרס של 30,000 ₪ לזוכה, זכתה VerifAI מבית Dtect, שמטרתה לשפר את מהימנות המידע הדיגיטלי באמצעות ניתוח טקסט מתקדם המבוסס על בינה מלאכותית, ובקטגוריה שנייה עם פרס של 15,000 ₪ זכתה חברת InfluenceBlocker המתמודדת עם קמפיינים של דיסאינפורמציה באמצעות שיטות ניטור ואפיון המבוססות על תקשורת פרטית.